I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, December 20, 2010

Cinta warkah terakhir ..



video


yang pertama n juga yang terakhir ...
no love no cry


Thursday, December 16, 2010

KeCewa dan Hampa ~

Wahai diari mayaku,

Hari ini aku ingin berbicara denganmu,
kerana aku sudah tidak upaya,
fikiranku buntu dan serabut...

Aku sungguh sedih,
sedih kerana merasakan diriku ini tidak dihargai.
Mahu saja aku meraung sekuat hati,
meluahkan apa yang terbuku di hati,
tetapi oleh kerana aku masih ada perasaan malu,
aku pendam dan simpan sahaja dalam hati...

Patutkah aku merasa kecewa dan hampa,
bila merasakan diri ini tidak dihargai?
Ini bukan sekali, tapi sudah berkali-kali,
Patutkah aku meluahkan apa yang terbuku di hati?

Atau simpan saja perasaan kecewa dan hampa itu,
sambil berserah sahaja pada Allah dan berdoa,
moga-moga hatiku menjadi tenang,
dan moga-moga hatiku bisa memberi kata maaf,
agar sengketa di hati tidak berpanjangan...

Tentang dia...???
Pedulikan dia...
Aku doakan moga-moga dia sedar akan perbuatan dan khilafnya...

Ya Allah, ampunkanlah dosaku dan berikanlah aku petunjuk,
agar aku mampu membuat keputusan yang wajar,
dan terbaik buatku dan buat kami semua...

Sebagai manusia, aku pasrah...

Saturday, December 4, 2010

Cintailah Seseorang Kerana Allah ~


Cintailah Dia Kerana Allah..Mencintai seseorang atau suatu kadang bisa membuat kita lupa makna hakikat dari apa yang kita cintai, siapa yang pernah menciptakannya, menjadikannya hadir di dunia ini, membuatnya ada tampil seperti sekarang ini.Adalah Allah yang telah menjadikannya Tampan dan manis, imut-imut dan lugu, penuh kharisma dan wibawa, inilah yang bisa meruntuhkan dinding-dinding keangkuhan kita pada makhluk yang namanya laki-laki.

Tapi ketahuilah kita tak akan pernah rugi kalu mencintainya karena Allah, karena sampai kapanpun, ape2 pun cuma Allah yang kelak akan membukakan hatinya untuk kita, menyayangi kita, dan peduli tentang kita.
Maka dari itu, cintailah dia karena Allah. Maka kita tak akan kecewa sampai bila2...

Thursday, December 2, 2010

Cinta ~


Cinta merupakan fitrah. Setiap orang pernah merasainya. Tipulah jika saya mengatakan saya tidak pernah merasakan nikmat perasaan itu. Kita boleh mencurahkan cinta kepada sesiapa sahaja yang kita ingini. Zaman sekarang manusia mudah terpedaya dengan cinta manusia menyebabkan mereka jauh daripada cinta Allah. Cinta manusia hanya sementara manakala cinta Allah adalah kekal abadi. Tanpa cinta-Nya, kita tidak akan bahagia di dunia dan akhirat. Banyak perbezaan antara cinta Allah dan cinta manusia. Antaranya:


Cinta Allah tak dapat ditukar ganti
Cinta manusia silih berganti

Cinta Allah suci tulus hingga ke mati
Cinta manusia selalu berakhir dgn benci

Cinta Allah menyubur ketaqwaan
Cinta manusia penuh kemungkaran

Cinta Allah tinggalkan larangan-NYA
Cinta manusia meninggalkan syariat-NYA

Cinta Allah menyegarkan keimanan
Cinta manusia mengikis keimanan

Cinta Allah mengorbankan nafsu
Cinta manusia mengorbankan Tuhan

Cinta Allah menambahkan keimanan
Cinta manusia menambahkan kelalaian

Cinta Allah meredhai ujian
Cinta manusia meredhai kemaksiatan

Cinta Allah sepanjang masa
Cinta manusia sekejap ada, sekejap tiada

Cinta Allah menenangkan perasaan
Cinta manusia meresahkan perasaan

Tidak dinafikan memang indah cinta manusia tetapi indah lagi cinta Allah kerana cinta Allah diiringi rahmat dan kurniaan dan cinta Allah juga bersulam redha dan keampunan. Kejarlah cinta Allah dahulu kerana dengan adanya cinta Allah akan menjauhkan kita daripada melakukan perkara yang dilarang dalam cinta manusia. So.. kepada rakan-rakan yang sudah bercinta, pastikan anda telah mengejar cinta Allah dahulu.. Renung2knlah duhai SAHABAT...

Maksud Cinta


Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.~ Mahatma Ghandi

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Karena Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta.
Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja.”
Cinta sejati adalah ketika dia mencintai orang lain, dan kamu masih mampu tersenyum, sambil berkata: aku turut bahagia untukmu.
Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.
Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencoba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.
Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu Coba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama.
Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.
Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.
Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu.
Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat -Hamka
Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.
Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.
Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.
Kamu tahu bahwa kamu sangat merindukan seseorang, ketika kamu memikirkannya hatimu hancur berkeping.
Dan hanya dengan mendengar kata “Hai” darinya, dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut.

Tuhan ciptakan 100 bahagian kasih sayang. 99 disimpan disisinya dan hanya 1 bahagian diturunkan ke dunia. Dengan kasih sayang yang satu bahagian itulah, makhluk saling berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terpijak.
Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan karena perginya tanpa berpatah lagi.
Jangan mencintai seseorang seperti bunga, kerana bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, kerana sungai mengalir selamanya.
Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta !
Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.
Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.~ Hamka
Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.
Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya
Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.
Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.
Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.
Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan.


7 Sebab Cinta Tak Dihargai


1) TIDAK TAHU APAKAH MAKNANYA CINTA..

Ada juga yang ingin bercinta tetapi tidak tahu apakah maknanya sebuah percintaan. Selidiki dahulu adakah kamu benar-benar memahami konsep cinta atau pun kamu perlu mempelajari makna disebalik cinta dahulu.
2) TIDAK TAHU MENGHARGAI NILAI SEBUAH CINTA
Bukan semua orang yang tahu menghargai nilai sebuah cinta. Cinta sering dianggap sebagai bahan kajian sama ada kita boleh melaluinya atau pun tidak. Jangan memperlekehkan perasaan cinta, kelak ia akan membakar diri sendiri.
3) HANYA SEKADAR SUKA-SUKA
Suka-suka untuk bercinta sering terjadi pada individu yang suka bertukar-tukar pasangan.. Jika suka, kamu akan mendekati dirinya.. Bila sudah jemu, mulalah timbul perasaan benci lalu kamu menjauhi dirinya.. Mengapa? Tanya pada hati!
4) TERPENGARUH
Terpengaruh dengan janji-janji manis si dia dan begitu mudah menyerahkan cinta bukanlah satu perkara yang boleh dianggap lewa. Hanya kerana terpengaruh, kamu menyerahkan cinta pada si dia tanpa terfikir, adakah benar kamu menyintai dirinya.
5) TEMAN KESUNYIAN
Sering kali seseorang individu yang kesunyian setelah putus cinta akan lekas mencari pengganti. Sukar untuk hidup sendiri, bosan dan sentiasa mahukan teman membuatkan seseorang mudah meraih cinta. Cinta seperti ini bukan mudah untuk bertahan lama kerana tidak mengenali si dia dalam jangka masa lama dan terus mengikat janji.. Kesudahannya, kamu juga yang menyesal kerana tersalah pilih..
6) SAINGAN ORANG LAIN
Semata-mata mahu menyaingi orang lain terutamanya teman-teman rapat, kamu ingin sekali mencari kekasih.. Bila sudah ada kekasih, bolehlah menunjuk-nunjuk saham kamu juga laku.. Adalah ?point? kamu untuk berkata, ?Hei! Aku dah ada makwe/pakwe tau!?, pada teman-teman?
7) BERPURA-PURA
Berpura-pura menyayangi si dia atas dasar simpati, tekanan diri keluarga atau pun ingin mempergunakan si dia untuk kepentingan kamu.. Contohnya, kamu mendampingi si dia kerana wang dan paras rupanya yang kacak/jelita atau pun keluarga yang ingin menyatukan kamu dengan dirinya membuatkan kamu terpaksa berpura-pura menerima si dia? HIPOKRIT!!?

Wednesday, December 1, 2010

Nota Cinta..


Andainya dapatku menulis
Nota-nota cinta buat diri-Nya
Ingin ku titipkan bersama
Semua kuntuman bunga
Yang indah berseri
Ku sembur haruman mewangi
Bersama kata-kata puji
Sedang Dia tahu kasih dan cintanya
Menjalin ikatan menuju ke Syurga
Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya pada-Nya
Kasihku tulus buat-Nya
Setiaku balas kasih-Nya
Kasihku kasih yang setia...

Mencintai orang yang tak cintakan kita?

Kenapa kita selalu mencintai orang yang tak cintakan kita? Bukan ker orang yang kita cintai itu sebenarnya orang yang paling sukar untuk di cintai... Malah lebih baik bersama dengan orang yang kita cintai walaupun untuk satu hari daripada kita bersama dengan orang yang tidak kita cintai untuk seumur hidup kita...
Jangan sama kan zaman ibu bapa kita dengan zaman kita.. tapi ada juga yang bahagia hidup dengan orang yang tak mereka cintai.. Bukan kah cinta boleh datang kemudian yang penting penerimaan kita... tapi kalau orang yang cintakan kita itu hanya menyakitkan hati kita tak guna juga sekali pun dia banyak harta dan mampu berikan apa saja yang kita mahukan...
Walaupun ada kalanya aku seakan pasrah dan redha dengan apa yang harus aku lalui tapi dalam hati aku masih lagi mengharapkan sesuatu yang aku mahukan... tiap kali aku mahu mulakan hubungan baru pasti aku fikir banyak benda yang harus aku pertimbangkan dan pekara-pekara itu yang buatkan aku tidak berani mulakan hubungan baru dengan sesiapa...
Aku cuba beri peluang pada diri sendiri dan peluang pada mereka tapi aku jugak yang akan tanggung semua kekecewaan yang di tinggalkan... Cukup lah aku di kecewakan hanya keranaaku terlalu jujur... adakah aku silap kerana terlalu jujur? salahkan aku kerana terlalu jujur hingga tidak fikirkan risiko yang akan berlaku untuk jangka masa panjang...
Bukankan dalam sesebuah hubungan harus ada kejujuran... Kata-kata aku itu di balas dengan kekecewaan..
Ada jugak prmpuan yang pandang lelaki sebelah mata.. dan mereka tidak boleh menerima hakikat yang lelaki juga mampu membuat mereka bhgea..
Aku pun tak rasa yang aku hebat, pada aku setiap orang punyai kelebihan dan kekurangan masing-masing jadi tak perlu lah nak iri hati... bila kita mahukan sama macam orang lain sudah tentu kita akan berusaha... kalau kita dengki dan busuk hati apa yang kita dapat tetap jugak kita tak dapat apa yang kita mahukan?
Aku cuma mahukan seorang prmpuan yang boleh terima aku seadanya seperti mana aku terima dia seadanya.. akan bersama aku dalam keadaan susah dan senang....

Cinta ada pada hati bukan Paras Rupa

Assalamualaikum...

Ini entry first saya. Jadi, masa pun hampir suntuk, saya titipkanlah sebuah kisah yang sangat sweet bagi saya untuk saya kongsikan di sini..

Di suatu masa, ada seorang lelaki yang sangat suka membaca dan selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Pada suatu petang..

Pemuda itu telah terjumpa sebuah nota yang diselit di dalam sebuah buku. Tertulis di situ "Catrina, ikhlas dan perlukan sahabat sehidup semati" serta terdapat sebuah alamat di bawah pesanan itu.

Tergerak hati si jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis misteri. Setelah pulang ke rumah, jejaka itu menulis warkah kepada si gadis untuk mengkhabarkan niatnya ingin mengenali si gadis tersebut. Beberapa hari kemudian, si jejaka mendapat balasan warkah dari Catrina dan dia juga bersetuju untuk mengenali si pemuda.

Hari berganti minggu, minggu berganti bulan. Persahabatan mula bertukar menjadi sebuah kasih sayang. Namun begitu, mereka masih belum bersua. Masing-masing ingin bertemu dengan kekasih hati. Walaupun demikian, kasih sayang mereka tetap utuh di hati.

Pada suatu hari, si jejaka yang bertugas untuk menjaga keamanan negara mendapat arahan untuk ke medan perang. Si jejaka sangat susah hati kerana bimbang jika dia tidak sempat untuk berjumpa dengan kekasih hatinya. Maka, diutuskanlah sepucuk warkah buat Catrina:

"Jika kita ditakdirkan untuk bersama, dan jika kau masih sayang padaku, kita akan berjumpa di stesen kereta api pada hari peperangan diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar merah. Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang sekuntum mawar merah. Setelah itu, izinkanlah aku membawamu untuk makan malam dan bertemu orang tuamu".

Maka pergilah si jejaka ke medan perang dengan tenang dan yakin dengan janji Allah SWT setelah mengutuskan warkah tersebut..

Beberapa tahun berlalu..

Pada hari pengumuman tamatnya peperangan, si jejaka pergi ke stesen kereta api dengan membawa sekuntum mawar merah seperti yang dijanjikan. Diperhatikannya seorang demi seorang gadis yang terdapat di situ.

Tiba-tiba, matanya terpaku kepada seorang gadis yang gempal, hitam manis, wajah dipenuhi jerawat, sedikit juling dan jongang sedang duduk di atas sebuah kerusi roda. Gadis itu kudung kedua-dua belah kakinya dan sebelah tangannya. Hanya tangan kanannya sahaja yang sempurna dan tangan itulah yang memegang sekumtum mawar merah.

Si jejaka amat terperanjat melihat keadaan fizikal dan wajah si gadis yang 100% berlawanan dengan imaginasinya. Namun, demi cinta dan keyakinannya kepada janji Allah, dihampiri juga gadis itu.

"Catrina?"

Gadis itu memandang ke arah si jejaka lalu tersenyum ceria. Si jejaka membalas senyuman si gadis dan terus menghulurkan mawar merah yang dibawanya.

"Aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaanku untuk makan malam bersama. Aku ingin bertemu kedua-dua orang tuamu dan orang tuaku juga sudah tidak sabar untuk melihatmu".

Si gadis tersenyum lagi dan berkata..

"Aku tidak tahu apa yang berlaku. Sejurus tadi ada seorang gadis cantik jelita bagai bidadari memberikan bunga ini kepadaku. Dia memintaku memberitahumu dia sedang menunggumu di restoran di hadapan stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu dengan orang tuamu".

Si jejaka terkedu. Lantas air matanya menitis memuji kesyukuran kepada Allah..

Berapa ramaikan insan yang mulia seperti lelaki ini?
Cintanya bukan kerana rupa, apatah laagi harta. Tetapi kerana hati. Dia tetap berpegang kepada perasaannya walaupun pada mulanya dia menjangka gadis itu adalah Catrina. Cinta itu pada hati, bukan rupa...

Tuesday, November 30, 2010

Bersyukur dengan Nikmat Allah

Sesungguhnya, segala sesuatu di dunia ini hanyalah cobaan bagi seluruh umat manusia. Kesusahan dan kemudahan, kemiskinan dan kekayaan, harta dan ilmu, nikmat dan musibah, pada hakikatnya hanyalah ujian yang diberikan oleh Allah swt kepada para hamba-Nya. Barang siapa yang mampu bersyukur dan bersabar, maka merekalah yang niscaya termasuk dalam golongan orang-orang yang beruntung. Namun barang siapa yang kufur serta selalu mengikuti nafsu dan emosi semata, maka niscaya merekalah yang berada dalam kumpulan orang-orang yang merugi.
Nikmat dan musibah, kesusahan dan kesenangan, tidak lain adalah sama-sama ujian yang akan terus mewarnai kehidupan manusia. Tidak akan ada satu manusia pun di dunia ini yang terbebas dari yang namanya ujian. Karena, dengan ujian itulah maka manusia dapat menjadi makhluk yang sesuai dengan fitrahnya. Tanpa ujian, maka niscaya manusia akan terjerumus dalam liang kehinaan.
Seandainya nikmat itu bukanlah satu bentuk ujian, maka tidak akan ada manusia yang akan bersyukur kepada Allah swt danberbagi dengan sesamanya. Jika musibah bukanlah satu ujian, maka tidak akan ada manusia yang akan membantu manusia lainnya, tidak akan ada manusia yang akan bersabar atas musibah yang menimpanya, dan tidak akan ada manusia yang mau beribadah di tengah musibah yang menimpanya.
“Berbagai ujian” , itulah yang kelak akan menghantarkan manusia ke dalam naungan dan rahmat Allah swt. Namun demikian, “berbagai ujian” itu pulalah yang nanti juga banyak menghantarkan manusia ke dalam siksa api neraka. Di sinilah pentingnya memahami dan terus mengaplikasikan rasa syukur dan sabar atas segala apa yang diberikan dan diambil oleh Allah swt.
Nikmat adalah salah satu bentuk ujian yang akan membawa manusia memperoleh derajat yang lebih tinggi, di dunia dan di akhirat. Namun sangat disayangkan, ternyata niikmat juga merupakan salah satu bentuk ujian Allah swt bagi hamba-Nya yang justru banyak melalaikan mereka dari mengingat dan taat kepada Allah swt. Nikmat yang telah Allah swt tebarkan di muka bumi, justru telah membuat banyak manusia semakin menjauh dan kufur kepada Allah swt. Mereka lupa bahwa sesungguhnya segala bentuk nikmat yang telah mereka dapatkan adalah berasal dari Allah swt. Mereka menganggap, segala yang telah mereka miliki adalah hasil jerih payah mereka sendiri, semata karena kepandaian mereka sendiri. Dalam hal ini Allah swt telah berfirman di dalam Al Quran, yang artinya:
“Dan jika kami melimpahkan kepadanya sesuatu rahmat dari kami, sesudah dia ditimpa kesusahan, pastilah dia berkata ” ini adalah hakku”. (QS. Fushshilat: 50).
“(Qarun) berkata: sesungguhnya aku diberi harta kekayaan ini, tiada lain kerana ilmu yang ada padaku”. (QS. Al Qashash: 78)
Betapa kedua ayat di atas menunjukkan bahwa nikmat Allah swt itu merupakan satu bentuk ujian yang jika kita tidak dapat menyikapinya dengan rasa sykur, justru akan menjebloskan kita ke dalam lubang kekufuran.
Ada sebuah riwayat yangmenceritakan tentang tiga orang dari bani Israil yang mendapatkan nikmat dan ujian dari Allah swt. Ketiga orang tersebut merupakan penderita penyakit kusta, orang buta, dan orang yang berkepala botak permanen. Berikut ini kami sajikan kisah ketiga orang tersebut yang terdapat di dalam salah satu hadits Nabi saw.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. bahawa ia mendengar Rasulullah saw bersabda:
“Sesungguhnya ada tiga orang dari bani Israil, yaitu: penderita penyakit kusta, orang berkepala botak, dan orang buta. Kemudian Allah swt ingin menguji mereka bertiga, maka diutuslah kepada mereka seorang malaikat.
Maka datanglah malaikat itu kepada orang pertama yang menderita penyakit kusta dan bertanya kepadanya: “Apakah sesuatu yang paling kamu inginkan?”, ia menjawab: “Rupa yang bagus, kulit yang indah, dan penyakit yang menjijikan ramai orang ini hilang dari diriku”. Maka diusaplah orang tersebut, dan hilanglah penyakit itu, serta diberilah ia rupa yang bagus, kulit yang indah, kemudian malaikat itu bertanya lagi kepadanya: “Lalu kekayaan apa yang paling kamu senangi?”, ia menjawab: “unta atau sapi”, maka diberilah ia seekor unta yang sedang bunting, dan ia pun didoakan: “Semoga Allah swt memberikan berkah-Nya kepadamu dengan unta ini.”
Kemudian Malaikat tadi mendatangi orang kepalanya botak, dan bertanya kepadanya: “Apakah sesuatu yang paling kamu inginkan?”, ia menjawab: “Rambut yang indah, dan apa yang menjijikan dikepalaku ini hilang”, maka diusaplah kepalanya, dan seketika itu hilanglah penyakitnya, serta diberilah ia rambut yang indah, kemudian melaikat tadi bertanya lagi kepadanya: “Harta apakah yang kamu senangi?”. ia menjawab: “sapi atau unta”, maka diberilah ia seekor sapi yang sedang bunting, seraya didoakan: ” Semoga Allah swt memberkahimu dengan sapi ini.”
Kemudian melaikat tadi mendatangi orang yang buta, dan bertanya kepadanya: “Apakah sesuatu yang paling kamu inginkan?”, ia menjawab: ”Semoga Allah swt berkenan mengembalikan penglihatanku sehingga aku dapat melihat orang”, maka diusaplah wajahnya, dan seketika itu dikembalikan oleh Allah swt penglihatannya, kemudian melaikat itu bertanya lagi kepadanya: “Harta apakah yang paling kamu senangi?”, ia menjawab: “kambing”, maka diberilah ia seekor kambing yang sedang bunting.
Lalu berkembang biaklah unta, sapi dan kambing tersebut, sehingga yang pertama memiliki satu lembah unta, yang kedua memiliki satu lembah sapi, dan yang ketiga memiliki satu lembah kambing.
Sabda Nabi saw berikutnya:
Kemudian datanglah malaikat itu kepada orang yang sebelumnya menderita penyakit kusta, dengan menyerupai dirinya disaat ia masih dalam keadaan berpenyakit kusta, dan berkata kepadanya: “Aku seorang miskin, telah terputus segala jalan bagiku (untuk mencari rizki) dalam perjalananku ini, sehingga tidak akan dapat meneruskan perjalananku hari ini kecuali dengan pertolongan Allah swt, kemudian dengan pertolongan anda. Demi Allah yang telah memberi anda rupa yang tampan, kulit yang indah, dan kekayaan yang banyak ini, aku minta kepada anda satu ekor unta saja untuk bekal meneruskan perjalananku”, tetapi permintaan ini ditolak dan dijawab: “Hak hak (tanggunganku) masih banyak”, kemudian malaikat tadi berkata kepadanya: “Sepertinya aku pernah mengenal anda, bukankah anda ini dulu orang yang menderita penyakit lepra, yang mana orangpun sangat jijik melihat anda, lagi pula anda orang yang miskin, kemudian Allah swt memberikan kepada anda harta kekayaan?”, dia malah menjawab:
“Harta kekayaan ini warisan dari nenek moyangku yang mulia lagi terhormat”, maka malaikat tadi berkata kepadanya: “jika anda berkata dusta niscaya Allah swt akan mengembalikan anda kepada keadaan anda semula”.
Kemudian malaikat tadi mendatangi orang yang sebelumnya berkepala botak, dengan menyerupai dirinya disaat masih botak, dan berkata kepadanya sebagaimana ia berkata kepada orang yang pernah menderita penyakita lepra, serta ditolaknya pula permintaanya sebagaimana ia ditolak oleh orang yang pertama. Maka malaikat itu berkata: “jika anda berkata bohong niscaya Allah swt akan mengembalikan anda seperti keadaan semula”.
Kemudian malaikat tadi mendatangi orang yang sebelumnya buta, dengan menyerupai keadaannya dulu disaat ia masih buta, dan berkata kepadanya: “Aku adalah orang yang miskin, yang kehabisan bekal dalam perjalanan, dan telah terputus segala jalan bagiku (untuk mencari rizki) dalam perjalananku ini, sehingga kau tidak dapat lagi meneruskan perjalananku hari ini, kecuali dengan pertolongan Allah swt kemudian pertolongan anda. Demi Allah yang telah mengembalikan penglihatan anda, aku minta seekor kambing saja untuk bekal melanjutkan perjalananku”. Maka orang itu menjawab: “Sungguh aku dulunya buta, lalu Allah swt mengembalikan penglihatanku. Maka ambillah apa yang anda sukai, dan tinggalkan apa yang tidak anda sukai. Demi Allah, saya tidak akan mempersulit anda dengan mengembalikan sesuatu yang telah anda ambil kerana Allah”. Maka malaikat tadi berkata: ” Peganglah harta kekayaan anda, kerana sesungguhnya engkau ini hanya diuji oleh Allah swt, Allah swt telah ridho kepada anda, dan murka kepada kedua teman anda”. (HR. Bukhori dan Muslim)
Demikian Rasulullah saw mengisahkan di dalam haditsnya yang cukup panjang. Jika ketiga orang lelaki di atas mengerti bahwa hakikat dari nikmat adalah ujian dari Allah swt, tentu saja mereka akan bersyukur, terjaga dari kufur, serta terhindar dari membanggakan diri dan melupakan Allah swt sebagai Sang pemberi nikmat yang Maha Tunggal. Jika mereka memahami bahwa nikmat merupakan salah satu bentuk ujian Allah swt kepada hamba-Nya, yang akan dimintai pertanggung jawabannya,niscaya mereka akan bersyukur dan terhindar dari kikir dan bakhil, sehingga mereka semua akan mendapat ridho dari Allah swt.
Semoga artikel singkat dan riwayat yang penuh dengan hikmah ini dapat menjadi pembuka hati kita semua, sehingga dapat menjadi makhluk yang sentiasa bersyukur kepada Allah swt di setiap waktu. Amin

Pilihan Itu di Tanganmu..


Untuk mencipta kehidupan sama ada
bahagia atau derita, ia terletak di tgnmu, ia
adalah pilihanmu.
Jika kamu mahu kebahagian,sucikan
dirimu dari sifat mazmumah.Jika kamu mahu
derita, ikutlah nafsu mazmumahmu dan
jangan membuangnya.
Penderitaan dan kebahagian bukannya
terletak pde luaran,tetapi ia di dlm dirimu
sendiri.
Neraka kehidupan itu ialah apabila hatimu
buta dgn Allah, sedang syurga kehidupan
itu ialah apabila hatimu terpancar padanya
cahaya makrifat..

~ Hakikat Ujian ~


Musibah adalah fitrah kehidupan,ia
bagaikan badai dan gelombang di lautan.
Ujian bagaikan cemeti kehidupan,justeru
itu ramai yg menyangka Allah menjauhinya,
tak menghiraukannya,malah ada yg
berburuk sangka padaNya.Renunglah wahai
diri dengan cahaya hatimu.
Fahamilah,musibah adalah seruan utk
hamba itu kembali ke dlm dakapanNya.
Bagaikan cemeti sang pengembala kpd
ternakannya,ia agar ternakannya kembali
ke kandang.
Kita lalai,angkuh,lupa diri dgn sedikit
kelebihan atau melanggar ajaranNya.
Hadapilah dgn redha,sabar,tenang,
bersegera bertaubat dan`sujud padaNya.
Yakinilah,Allah tak menzalimi hambanya,
Allah amat menyayangi diri kita.insya Allah
pada segala kesulitan itu akan
dtgnya kerahmatan...

Bukti Cintaku

Saya telah mengembara ke hujung dunia, mencari cinta saya.. Tapi pertama kali bertemu awak, hati saya terus terpaut.. Demi Tuhan, saya tak tahu kenapa.. Tapi itulah kebenarannya..
Saya telah menolak awak.. Tapi awak mencabar saya dengan kejujuran dan kesedihan awak.. Awak tahu yang awak tidak bertepuk sebelah tangan.. Dan awak berjanji, saya bukan salah seekor dari kumbang-kumbang perhiasan di dinding kamar awak..
Hanya dengan sebuah renungan, saya jatuh tersungkur ke penjuru mata awak.. Semakin mengenali awak, saya tak dapat lagi membohongi perasaan saya, bahawa saya menyayangi awak.. Bersama masa, perasaan sayang ini menjadi dewasa.. Dewasa menjadi cinta..
Dan saat saya mencintai awak, saya jatuh ke dasar perasaan yang paling dalam.. Lemas dan hampir tenggelam, dalam lautan kasih sayang, seribu impian.. Dan saya mula terfikir.. Saya mengembara ke hujung dunia, mencari awak.. Rupanya awak ada di sisi saya selama ini.. Dan baru saya sedari, ketika dari saat itu..
Bagai merpati putih, cinta saya berkelana, mencari singgahsana di hati awak, untuk bertakhta.. Dan telah nyata, saya tak temui, noktah cinta itu..
Tapi akhirnya, bila awak telah memiliki cinta saya, awak mencampakkannya jauh ke dasar laut yang tak mampu saya selam.. Di sana, saya tak mampu melihat cahaya.. Awak beri saya harapan yang sangat besar.. Dan akhirnya, awak juga yang menyalakan api dan membakar saya dalam diam..
Saya sedih sangat, bila awak kata awak tak tau apa yang sebenarnya awak cari.. Tapi jauh di sudut hati, saya merasakan, bahawa awak masih belum cukup dewasa untuk memahami apa itu cinta.. Dan mungkin takkan pernah dewasa.. Atau mungkin juga, awak belum pernah benar-benar jatuh cinta pada seseorang..
Jadi, selama ini, siapa saya sebenarnya di hati awak? Adakah selama ini, awak sebenarnya tak pernah mencintai saya? Siapa yang memujuk saya untuk membuka pintu hati? Siapa yang mengajar saya, bahawa cinta itu perlukan pengorbanan? Siapa yang memberitahu saya, agar sentiasa jujur pada perasaan sendiri?
Awak..
Awak mungkin jenis gadis yang sayang dan cintai hanya 1lelaki.. Tapi saya pula seorang lelaki yang percaya, bahawa dalam hidup saya, saya hanya akan ada 1 gadis, 1 cinta dan 1 perkahwinan.. Kita hidup sekali, mati sekali, dan mencintai sekali..
Melangkah pergi meninggalkan awak, telah mengambil seluruh kekuatan yang saya ada.. Jangan anggap bahawa saya tinggalkan awak kerana saya bencikan awak.. Jangan pernah menganggap..
Bagaimana harus saya bencikan awak, sedangkan setiap hari, saya merindui awak, biar pun pada ketika awak berada di sisi saya.. Setiap saat, saya mengingati awak.. Seumur hidup ini, saya mencintai awak..
Awak..
Sebelum saya menghilang dari dunia awak, saya ingin menyatakan sesuatu, yang tak pernah awak tahu. Kalaulah awak bertanya pada saya, sedalam mana saya cintakan awak, inilah jawapan saya..
‘Kalau suatu hari, awak kehilangan sepasang mata, saya akan memberi sepasang mata saya, agar awak dapat melihat semula. Meski pun untuk itu, saya harus buta buat selama-lamanya..’
‘Kalau suatu hari, awak kehilangan suara, saya akan memberi suara saya, agar awak dapat bersuara semula. Meski pun untuk itu, saya harus bisu buat selama-lamanya..’
‘Dan kalau suatu hari, awak kehilangan hati, saya akan memberi hati saya, agar awak dapat hidup untuk selama-lamanya. Meski pun untuk itu, saya tiada lagi di dunia ini..’
Semuanya untuk awak.. Tapi sayang, awak tak pernah tahu..
Seseorang pernah berkata :
‘If you really love someone, then let that person go. If that person is meant for you, that person will come back to you eventually. But if that person does not, then that person was never meant for you, in the first place..’
Awak..
Ketahuilah bahawa saya mencintai awak.. Terlalu cintakan awak.. Dan kerana saya mencintai awaklah, saya melangkah pergi, demi kebahagiaan awak..
Saya berdoa, supaya suatu hari nanti, awak akan temui apa yang awak cari.. Supaya suatu hari nanti, awak akan memahami, apa erti cinta yang sebenar.. Supaya suatu hari nanti, awak akan dapat mengetahui, bagaimana rasanya, terlalu mencintai seseorang..
Dan semoga awak tak akan pernah terlewat untuk menghargainya..
Awak..
Saya percaya pada Tuhan yang mempertemukan kita.. Saya tahu, ada hikmah di sebalik semua ini.. Dan saya tak akan menyoal.. Saya juga tak pernah kesal.. Sekurang-kurangnya, sepanjang mengenali awak, saya telah bersikap ikhlas dan jujur dengan perasaan saya..
Saya juga percaya, andai benar kita punya jodoh, awak akan kembali semula pada saya.. Itu bukanlah harapan saya.. Tapi saya ingin belajar untuk pasrah pada ketentuan.. Dan kalau pun awak takkan pernah kembali pada saya, saya percaya, mungkin itu yang terbaik..
Di mana pun awak berada, awak tetap bertakhta di hati saya.. Dan di mana pun saya berada, saya akan tetap mencintai awak..
Maut sekali pun, tidak akan pernah mampu membunuh rasa cinta saya pada awak
..